Back-up is geen Disaster Recovery

Er wordt vaak gedacht dat back-up en Disaster Recovery hetzelfde zijn, maar niets is minder waar. In dit artikel lees je alles over de verschillen.

Als je elke dag en back-up van een aantal bestanden maakt, betekent dit namelijk nog niet dat je bij calamiteiten snel weer verder kunt werken. Daar is toch echt Disaster Recovery voor nodig.

WAT IS EEN BACK-UP?

In het kort gezegd is een back-up niets meer dan een kopie van uw data (of die van uw klanten) op een andere locatie. Bijvoorbeeld op een andere computer of in de Cloud. Dankzij een back-up wordt data beschermd bij bijvoorbeeld het per ongeluk verwijderen van bestanden, diefstal of technische problemen (denk aan het crashen van een harddrive). Dankzij een back-up is er altijd data om op terug te vallen. Eigenlijk geldt hier: hoe zekerder, hoe beter. Een belangrijke regel die u hiervoor kunt gebruiken is de 3-2-1 back-up regel. Dit houdt in dat u van uw data 3 kopieën moet maken, die u vervolgens op 2 verschillende soorten media en op 1 andere locatie opslaat.

Wist u dat u ‘slechts’ vier stappen verwijderd bent van een ijzersterke back-up strategie? Lees er hier meer over.

BACK-UPS GAAN NIET ALTIJD GOED

Door bijvoorbeeld menselijke- of softwarefouten kan het voorkomen dat een back-up niet juist wordt uitgevoerd. Dit kan zelfs onopgemerkt plaatsvinden. Als er daarnaast ook geen controle op de back-up plaatsvindt, kunnen organisaties voor een vervelende verrassing komen te staan. Denk maar eens aan de volgende situatie: een organisatie heeft ingesteld dat er dagelijks een back-up wordt gemaakt van een bepaalde set aan data. Door omstandigheden is hun productieomgeving weggevallen en ze willen de laatste back-up gebruiken om alle gegevens weer terug te krijgen die ze zijn verloren. Nu komen ze erachter dat een update van de back-up software ertoe heeft geleid dat er de afgelopen maanden geen back-up is gemaakt. De oude kopieën worden maar 30 dagen bewaard. Deze organisatie heeft nu geen gegevens meer.

MAAK EEN BACK-UP MET RECOVERY IN JE ACHTERHOOFD

Als u weet welke gegevens u eventueel terug wilt hebben, dan weet u ook welke gegevens u in uw back-up moet zetten. Het klinkt vrij logisch, maar toch gebeurt het regelmatig dat niet alle essentiële mappen in een back-up worden gezet. Bij een werkelijke recovery komen organisaties er dan achter dat ze ook andere bestanden of software terug willen hebben. Probeer dus altijd een juiste inschatting te maken van alle essentiële gegevens.

BACK-UP IS SLECHTS DE EERSTE STAP

Een goede back-up op een andere locatie dan uw eigen is slechts de eerste stap in bedrijfs continuïteit. Stap twee is het hebben van de juiste recovery systemen. Dat betekent het hebben van de juiste servers, opslag, en operationele systemen om te gebruiken voor herstel van data. De recovery omgeving moet als het ware een spiegel zijn van de productieomgeving.

Stap drie is zorgen dat de juiste tools, processen en personen aanwezig zijn op het moment dat een Disaster Recovery nodig is. Bij Fundaments hebben we hiervoor Disaster Recovery as a Service diensten en onze Cloud Experts zorgen ervoor dat u nooit stil hoeft te staan bij calamiteiten.

DISASTER RECOVERY

Disaster Recovery lijkt wel wat op een back-up, maar gaat nog een stapje verder dan dat. Bij Disaster Recovery wordt er niet slechts een kopie gemaakt van een aantal mappen, maar van een complete omgeving. De recovery-omgeving wordt gespiegeld aan de productieomgeving. Hierdoor kan er sneller worden overgeschakeld van de ene naar de andere omgeving, zonder dat er een nieuwe omgeving moet worden ingericht en alle bestanden van de ene locatie naar de andere moeten worden gekopieerd.

Hoe dit precies werkt laten we zien in onze Zerto-demo. Klik op de button hieronder om deze te bekijken. Daarnaast kunt u ons gratis whitepaper downloaden waarin we vertellen waarom Disaster Recovery de must is voor elke ondernemer.

 

de 5 meest gemaakte fouten in back-up

We delen in deze whitepaper onze kennis over back-up, schetsen aan de hand van een stappenplan hoe u een ijzersterke back-up strategie kunt inrichten voor uw klanten en laten onder meer aan de hand van een klantcase zien hoe de back-upoplossing van Fundaments in de praktijk werkt. Deze whitepaper is zowel voor professionals die aan het begin van de professionalisering van hun Cloud staan als organisaties die hun Cloud-platform naar the next level willen brengen.