• NIEUWS & EVENTS
  • NIEUWS
  • Cloud Continuity
  • Disaster Recovery: de must voor elke ondernemer

Disaster Recovery: de must voor elke ondernemer

Het woord zegt het al: met Disaster Recovery kun je de werkzaamheden binnen jouw organisatie snel weer hervatten na een calamiteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stroomuitval of een aanval met ransomware, maar ook aan natuurrampen zoals een overstroming of brand. Onlangs waren nog miljoenen websites een tijd lang uit de lucht door een brand in een Frans datacenter. Deze schade had echter enorm beperkt kunnen worden door middel van Disaster Recovery.

 

Wat is disaster recovery?

Bij Disaster Recovery wordt er een continue kopie gemaakt van de complete (virtuele) omgeving, naar een uitwijklocatie. Deze uitwijklocatie staat op voldoende afstand van de primaire locatie en draait hier volledig synchroon mee. Mocht er iets gebeuren en de primaire omgeving is onbereikbaar, dan kan de uitwijkomgeving met één klik op de knop gestart worden. Op deze manier kun je gewoon doorwerken en wordt de continuïteit van jouw organisatie gegarandeerd.

Wat is het verschil tussen disaster recovery en back-up?

Vaak wordt gedacht dat Disaster Recovery en back-up hetzelfde zijn, maar niets is minder waar. Een back-up is een kopie van jouw data en bestanden die op een andere locatie wordt opgeslagen. In het geval van een calamiteit kunnen deze hersteld worden. Bij back-ups worden bestanden en gegevens dus daadwerkelijk gekopieerd, waardoor er als het ware een foto wordt gemaakt van de informatie zoals die op dat specifieke moment was. Dit is handig wanneer er bijvoorbeeld per ongeluk een bestand is verwijderd en je de laatste versie wilt herstellen. Hiermee wordt dus een deel van de data teruggehaald. In tegenstelling tot een back-up, wordt bij Disaster Recovery de volledige omgeving gekopieerd. Hieronder verstaan we niet alleen data, maar ook alle applicaties (servers), netwerken en beveiligingsmechanismen. Hierdoor kun je altijd verder waar je gebleven was en heb je niet alleen maar de beschikking over je data, zoals in het scenario van back-up het geval is.

We kunnen het verschil eenvoudig uitleggen aan de hand van RPO (Recovery Point Objective) en RTO (Recovery Time Objective).

RPO staat voor het herstelpunt en daarmee de hoeveelheid data die verloren gaat op het moment dat er teruggevallen moet worden op herstel van de primaire omgeving. Met andere woorden: bij een RPO van twee uur ben je in het meest ongunstige geval twee uur van je data kwijt. De RPO bij een dagelijkse back-up is maximaal 24 uur. Hiermee kun je dus 24 uur aan data verliezen.

RTO staat voor de tijd die jouw organisatie nodig heeft om weer helemaal up-and-running te zijn na een calamiteit. Een RTO van twee uur betekent dat in het meest extreme geval, jouw organisatie twee uur offline is. Zo’n RTO is bij een back-up vaak vele malen langer dan bij Disaster Recovery. Dus het grote verschil ligt in de hoeveelheid dataverlies bij een rampscenario, maar nog meer in de hersteltijd: wat heb je aan de data in geval van een ramp als je geen hardware hebt om die data mee te gebruiken? Vaak is het beschikbaar krijgen van rekenkracht om alle applicaties te starten voor die data een grotere uitdaging. Maar vergeet ook vooral zaken niet als het leggen van nieuwe verbindingen en het beveiligen daarvan.

wanneer is iets belangrijk genoeg om het te beveiligen met disaster recovery?

Dit hangt vooral af van de schade bij jouw organisatie wanneer de dienst die je levert niet beschikbaar is. Stel jezelf de volgende vraag: wat kost het jouw organisatie wanneer de IT-infrastructuur een uur, dag of week niet beschikbaar is? Vaak wordt dit enorm onderschat. En weet je ook hoelang het duurt om bij volledige uitval de IT weer beschikbaar te stellen? Vaak is een restore van een back-up de laatste strohalm en is het beschikbaar krijgen van infrastructuur om de data op te herstellen iets wat eerder weken dan dagen duurt.

 Heb je bijvoorbeeld een webshop met wintersportartikelen, dan is het een stuk schadelijker wanneer deze webshop in het najaar offline is dan wanneer dit bijvoorbeeld in juni of juli gebeurt. We zien dus vooral dat applicaties die 24/7 online moeten zijn met zero downtime, worden beveiligd door middel van Disaster Recovery naast back-up.

disaster recovery as a service (draas) van Fundaments

Om ervoor te zorgen dat een Disaster Recovery goed verloopt, zijn de juiste tools en mensen nodig. Wij leveren dit in de vorm van onze Cloud Experts en de software van Zerto en VMware. Door middel van Cloud Director Availability kunnen we in een Multi Cloud omgeving eenvoudig een Disaster Recovery oplossing realiseren.

Voordat we een oplossing kiezen, kijken we altijd eerst naar bepaalde aspecten, zoals:

  1. Scenario: is er sprake van Cloud-to-Cloud of van on premises-to-Cloud?
  2. Gebruikte technologie voor het Cloud-platform: wordt er gebruik gemaakt van Multi Cloud of van Hybride omgevingen?
  3. Wat zijn de RPO en RTO? Dit kan verschillen per applicatie.

Op basis van deze criteria is eenvoudig de juiste selectie te maken voor de best passende oplossing. Hierin kan Fundaments voorzien in de juiste architectuur om de uitwijkoplossing op te zetten. Daarnaast verzorgt Fundaments het totale draaiboek om de uitwijk te kunnen starten: de volgorde en automatisch omnummeren op IP’s gebeurt daarin ook. En niet onbelangrijk, deze kunnen ook worden getest zonder impact op de primaire omgeving.

Onze Cloud Experts denken graag met je mee en tonen graag de mogelijkheden

altijd aan en toegankelijk

Op 22 juni verschijnt onze Cloud Expert Class 'aan en toegankelijk'. Hierin bespreekt onze Cloud Expert Arnoud uitgebreid het onderwerp Disaster Recovery. Hij vertelt hoe je een goede Disaster Recovery inzet en laat een demo van VMware Cloud Director Availability zien.

Via onderstaande button ga je naar onze Cloud Expert Class pagina. Hier vind je al onze Cloud Expert Classes en hier verschijnt op 22 juni de nieuwste!